Pages

Khamis, 6 Januari 2011

bab pertama

bab pertama untuk subjek SPS133.akan saya ringkaskan sedaya yang mampu.segala khilaf amat dikesali.kelas yang berlangsung 2 jam diselangi lawak jenaka berilmu cukup membuatkan pelajar-pelajar menumpu perhatian.di kelas ini juga lengkaplah bab pertama.

**********************************************************

Outdoor Recreation bergerak di Malaysia sudah lama dan ianya dipromosikan secara agresif sekitar tahun 1980.
Outdoor Recreation juga bernaung di bawah Kementerian Belia dan Sukan dan di bawah kementerian ini juga lahirnya program Rakan Muda yang diilhamkan oleh Dato' Abdul Ghani Othman pada tahun 1994.
Pada tahun 1996,program 'Malaysian Cergas' diperkenalkan kembali untuk mempromosikan kehidupan yang sihat di kalangan rakyat Malaysia.

berdasarkan terminologi dan definisi,Torkildsen (1992) pernah mengfaktakan bahawa rekreasi berasal dari perktaan latin 'recreatio' yang bermaksud pembaikan ke arah kesihatan.

secara definisinya kita boleh menyebut bahawa outdoor recreation bermaksud aktiviti yang dilakukan di dalam persekitaran terbuka.

sementara itu ada satu kategori di dalam outdoor recreation yang mana ia dinamakan outdoor pursuits.outdoor pursuits bermakna aktiviti yang dilakukan menggunakan sepenuhnya tenaga manusia tanpa sebarang bantuan dari anasir lain seperti haiwan mahupun mesin.

antara sumber outdoor recreation di Malaysia adalah seperti hutan,taman,tempat bersejarah,gunung,sungai,pulau,gua dan hidupan liar.

Tiada ulasan: