Pages

Selasa, 11 Januari 2011

sahabat,rakan,kawan,teman

bila ada anda mungkin tidak dihargai,anda mungkin juga tidak akan pernah dibayangkan oleh sahabat taulan anda bagaimana hari esok jika anda tiada.

SEKARANG

anda memang tiada lagi.kali terakhir memandang wajah anda ketika cuti semester yang lepas.tidak dapat dipastikan apa perubahan yang anda tunjukkan sebelum meninggalkan kami.tiada yang dimaksudkan pergi menghadap Pencipta alam semesta.yang maha suci Allah.

mendapat panggilan dari seorang taulan mengenai ketiadaan anda,mengejutkan kami bernama kawan-kawan.terkejut dan sukar menerima kenyataan.bukan menentang ketentuan Ilahi,tetapi kami seakan tidak percaya dan seakan masih belum bersedia untuk kehilangan anda yang bernama sahabat.anda satu dalam sejuta.susah untuk ditemui lagi.

setiap gurauan melampau,gurauan ringan mahupun pelbagai gelaran yang diberi,anda hanya mampu tersenyum.semakin diumpat,semakin anda gelak.tidak sedikit pun riak wajah anda berubah bila menerima gurauan dari kami.jika kami tahu ajal yang tersurat ke atas anda sebegitu,pada tarikh dan masa itu,tidak akan kami berfikir panjang untuk meminta maaf buat kali terakhir terhadap anda sahabat.

jangan pedulikan salah dan silap kami terhadap anda,kerana bagi kami,anda merupakan sahabat yang sempurna.tiada salah.sesungguhnya kami yang mempunyai banyak salah dan silap terhadap anda.semoga anda tidak menyimpan sekelumit amarah mahupun dendam terhadap kami.anda cukup menyenangkan hati,menghiburkan hati.setiap pertuturan anda,percakapan besar anda membuat kami meluat tetapi dalam masa yang sama perasaan meluat itulah membangkitkan suasana meriah dan gamat.dan sesungguhnya jaminan 100% dapat kami beri,bahawa perasaan rindu percakapan dan tindak tanduk anda itu akan dirindui seumur hidup kami.tiada seorang pun mampu menggantikan tempat anda.

ingatkah lagi para sahabat setiap kali cuti semester kita akan adakan BBQ tetapi cuma cuti semester yang lepas sahaja kita tidak adakan BBQ untuk kali ke-6.terhenti di BBQ ke-5 sahaja.tidak disangka BBQ ke-5 adalah yang terakhir bersama anda dan jika ada BBQ ke-6,sudah pastinya tidak akan semeriah dulu ketika anda masih bersama kami.





bagaimana pula dengan BBQ ke-3?ingatkah kalian semasa BBQ ke-3 kita telah membuat sehelai baju tema khas untuk geng yang tidak diberi nama ini.mungkin elok kumpulan ini dipanggil adik-beradik berlainan ibu dan ayah.


di saat baju ini hilang entah kemana,pada hari ini,anda masih menyarungkannya di tubuh anda tanpa mempedulikan sindiran gurauan oleh sahabat.

di saat anda pergi meninggalkan kami,di sekujur tubuh yang kaku anda jugalah masih tersarung baju ini.anda juga pernah bersuara akan meninggalkan dunia ini dengan memakai baju ini.nampaknya semua itu betul.

dapat kami lihat di mana letaknya KAWAN di mata anda.anda sungguh hebat dan cukup hebat dalam berkawan.


gelagat anda selalu membuat sahabat handai geram dan meluat tetapi dalam masa yang sama itu semua hanya untuk gurauan.bukan sampai ke taraf membenci anda.bagi kami,anda merupakan penghibur,pemecah kesunyian melepak kami.dan itulah antara perkara yang akan kami rindui dan kenang sehingga akhir hayat kami.lihat sahaja gelagat anda:



Al-Fatihah..
Wan Firdaus Wan Mustafa (23 Februari 1990 - 8 Januari 2011)

KAMI sayangkan anda wahai sahabat sejati.
hilang anda tiada ganti.
semoga anda ditempatkan di kalangan orang beriman.

p/s: takziah kepada keluarga arwah dan semoga ibunda arwah yang sakit disembuhkan penyakit beliau dan tabah menghadapi dugaan dari Ilahi.Amin..

10 ulasan:

Wan Atikah berkata...

ya ALLAH...tharu seketika mbaca coretan ini...seolah2 arwah msih lagi tngiang2 gelak dtelinga ini...sngguh mulia hati arwah dlm bkawan..smoga kwn2 arwah dlm glongan beriman..amin...al-fatihah

apis judin berkata...

itulah pidah.
dlm kenangan seumur hidup kami.

Attoae berkata...

sabar din. aku p0m sedih gak.
tp kte xleh duk teringat k0 pidah sngt, 6t seksa dye kat sana. for sure laa kte nak pidah tenang sokmo sana kan. sem0ga Allah pelihara arwah di alam sana dengan meluaskan kubur, menerima amalan nye, menerangi kubur dengan cahya keimanan etc.

aku caya pidah sngt dpt mace mg n the rest. bangg0 ser0w ad0 saen gini.

apis judin berkata...

tq jah

Farah Farhana berkata...

din,thanks untuk entry nih..
mu wat aku sedih din,,

apis judin berkata...

sory na,
tp ni nk tunjuk syg sek kito ko pidah.
next week plan nk blk kg,nk g mlawat fmly n kubur pidah

Farah Farhana berkata...

aku taw,,tp aku sedeh.. tq din,,
bnyk2 la kto sdkh ko dyo..bgus la g2 gak

apis judin berkata...

breh na.
sama2 kito sedekah al-fatihah ko allayarham

Farah Farhana berkata...

oke din,,knangan dgn arwah akan sokmo ado dlm ingatan aku,,
balek la tgk kubur dyo

apis judin berkata...

mu g doh kubur dio na?
ko mu g umh dio?