Pages

Rabu, 19 Januari 2011

ujian makanan

satu tugasan telah diberi kepada kami untuk menghuraian langkah-langkah ujian makanan jika tersesat di dalam hutan ataupun jika menghadapi situasi genting.manusia boleh hidup 3 hari tanpa air dan 3 minggu tanpa makanan.namun begitu makanan penting untuk memberi tenaga kepada tubuh badan kita.

ujian makanan ataupun di dalam bahasa penjajahnya 'Edibility Test' mempunyai beberapa langkah.antara makanan yang perlu diuji sebelum makan adalah seperti tumbuh-tumbuhan atau buah-buahan.makanan seperti Sate Kajang ataupun McD tak perlulah diuji terlebih dahulu.kalau diuji jugak,maknanya anda kelihatan agak lembap dan bangang.

antara langkah yang perlu diambil adalah:

1. Pisahkan bahagian yang ada pada tumbuhan yang ingin diuji seperti akar,daun,batang dan sebagainya.

2. Pilih satu bahagian daripada tumbuhan tersebut dan biasanya kitra akan menguji daun atau buah tumbuhan.

3. Cuba hidu bau yang dikeluarkan oleh bahagian yang telah dipilih tersebut.

4. Sebelum menguji makanan tersebut,jangan makan apa-apa makanan.kalau dah sampai tahap nak uji makanan,saya percaya bukan setakat 8 jam kalian tidak menjamah makanan,tapi mungkin 8 hari.ye dok?

5. Letak bahagian tumbuhan tesebut di pergelangan tangan atau siku selama 15 minit.jika tiada reaksi seperti gatal ataupun panas,maknanya tumbuhan tersebut layak untuk melalui langkah ujian yang seterusnya.

6. Uji bahagian tumbuhan tersebut di bibir pula.pastikan tiada rasa panas atau gatal yang dialami di bibir.

7. Selepas 3 minit,jika tiada reaksi pada bibir kalian,letak pula bahagian tumbuhan tersebut di lidah pula.proses ini juga mengambil masa selama 15minit.aiiii lama bebenor nak boleh makan ni ye.

8. Jika tiada reaksi seperti gatal,kunyah bahagian tumbuhan tersebut dan tunggu selama 15 minit tetapi makanan yang dikunyah itu tidak boleh ditelan.tunggu da tunggu.hampir 45 minit dah.kalau tengok bola ni,mesti dah abis separuh masa pertama.

9. Jika tiada sebarang reaksi seperti gatal,ataupun rasa terbakar,barulah kalian boleh menelan makanan tersebut.

10. Tunggu sehingga 8jam,jika muntah,minum air dengan banyak.

begitulah ujian pemakanan jika berada di dalam situasi darurat.berdoalah kita agar kita tidak berada di dalam situasi ini.jika tidak mahu berada di dalam situasi ini,jangan berkhemah di dalam hutan,berkhemahlah di kawasan yang dekat dengan kedai Tujuh Sebelas.

2 ulasan:

Najiro berkata...

muntah itu histeria beb. hahaha

apis judin berkata...

kahkah btul jgk..
nk2 muntah time mkn.cun kan?